Struktur og forudsigelighed giver plads til leg og læring

Leg udfordrer, udvikler og styrker venskaber

Leg og venskaber hænger for børn tæt sammen og er grundlæggende for deres udvikling. I leg lærer de blandt andet samarbejdets kunst, udvikler fantasi, virkelyst, nysgerrighed, sprog og ikke mindst identitet. Derfor har vi hver dag fokus på at skabe læringsmiljøer der understøtter børnenes væsentligste virke – legen. De voksne understøtter legen ved at iværksætte, guide og trække sig når tid er og bifalder på denne måde børnenes glæde ved at mødes i leg.

Forudsigelighed styrker lysten til leg og læring

Planlagte aktiviteter/lege, der har et særligt læringsmæssigt sigte, deltager alle børn og voksne i hver uge. Det er mindre grupper på tværs af alle grupper, som vi kalder Fokusgrupper. Med udgangspunkt i børnenes interesser og behov planlægges læring specifikt til den enkelte gruppe og barn. Med gruppens/barnets særlige interesse som omdrejningspunkt styrkes lysten til læring. Der arbejdes struktureret med fx sproglig udvikling, lege kompetencer, motorik eller skolemodning. Vi benytter desuden Red Barnets metoder ’Fri for mobberi’ og ’Læseleg’ samt særligt for skolegruppen ’Legeøen’, som også benyttes i 0-klasserne på vores nærmeste skoler.

Struktureret hverdag giver trygge børn

Trygheden og tilknytningen til fællesskabet og de voksne styrker vi ved at alle børn fra start bliver tilknyttet en fast gruppe med faste voksne. På grupperne mødes børnene hver dag til formiddagsmad, samling, frokost og eftermiddagsmad. Hver mandag er der gruppedag, hvor de enkelte grupper er sammen og tager enten på tur eller laver en fælles aktivitet. De andre dage er børnene enten i fokusgrupper eller leger på kryds og tværs i hele huset og udenfor. En tydelig og forudsigelig hver dag øger børns tryghed og den understøtter vi bl.a. ved både verbalt og visuelt at tydeliggøre strukturen og forventningerne til dem.