Mad og måltider

Morgenmad

Vi tilbyder morgenmad, til dem der har behov, frem til klokken 7:30 – det er vigtigt for børnene at få en rolig start på dagen, og hyggen ved morgenbordet giver dem mulighed for at omstille sig til leg og aktivitet. Vi tilbyder havregryn med rosiner eller evt. æble, kanel og mælk. Hvis I selv medbringer, opfordrer vi til et sundt valg, der kan give børnene energi til en lang aktiv formiddag. For de familier, der har mulighed for det, anbefaler vi at spise morgenmad sammen derhjemme.

Formiddagsmad

Vi spiser formiddagsmad klokken 8:30. Her benytter vi lejligheden til at tale med børnene om hvad dagen bringer, hvilke aktiviteter og fokusgrupper der er planlagt, og hvad børnene finder vigtigt at dele med fællesskabet. Formiddagsmaden byder altid på mælk, lidt groft brød og gnavegrønt eller frugt, for at alle børn er energimæssigt godt tanket op til en aktiv formiddag. Vi drikker mælk til formiddagsmaden af hensyn til kalkoptagelsen. Den oftest proteinrige frokost hindrer optaget af den vigtige kalk.

Frokost

Vores frokost leveres af Fru Hansens Kælder. Vores madmor forbereder om formiddagen maden ved at ordne grøntsager, anrette maden og varme de lune retter. Madplanen varierer gennem hele ugen og sørger for, at vi lever op til Sundhedsstyrelsens kostråd og anbefalinger. Ved forhøjningen ved køkkenbordet kan I sammen med jeres barn se dagens menu og ugens madplan. Cirka 11:15 mødes stuerne til samling inden de sætter sig til frokostbordet cirka 11:30. Her øver vi god bordskik og opfordrer til at smage det man ikke tror man bryder sig om – at være madmodig!

Læs mere om Fru Hansens Kælder på deres hjemmeside.

Eftermiddagsmad

Efter kl. 14 tilbydes eftermiddagsmad. Den består af rester fra frokostmåltidet samt frugt. Som oftest mødes børnene på i deres grupper til eftermiddagsmaden, men når vejret tillader, spiser vi den gerne ude.

Fødselsdag

Som tradition vil alle børn gerne medbringe lidt spiseligt den dag de holder fødselsdag i børnehaven. Vi har en fødselsdagspolitik, der beskriver hvordan vi fejrer barnet. Heri beskrives at hvis man ønsker at medbringe lidt spiseligt så må det være enten popcorn eller et stykke frugt. Vi modtager ikke kage, is, slik og lignende af hensyn til børnenes sundhed og overholdelsen af Aalborg kommunes Sundhedspolitik (’Det fælles grundlag for mad og måltider’) NB på grund af Covid-19 er det pt børnehaven som står for det spiselige ved fødselsdag